@ de-fortis: Ich meinte damit, dass Bauchfett dem Stoffwechselzentrum räumlich näher liegt als dem Armfett. Deswegen hat es auch seinen Grund, dass der Mensch im Rumpfbereich zuerst Fett ansetzt, weil es dort am leichtesten verfügbar ist. Da es vor allem da zuerst ansetzt wird es zu relativ großem Anteil auch dort abgebaut.
Dieser Erklärung kann ich nicht ganz folgen. Vor Allem, was mit "Stoffwechselzentrum" gemeint ist. So weit ich informiert bin, passiert die globale Energiebereitstellung auf systemische Reize hin, womit die Lokalisation des Körperinternen "Energielieferanten" erst mal egal ist.
Von evolutionären Standpunkt her meine ich gehört zu haben, dass Männer vor Allem am Bauch ansetzten, um beim Laufen "die Beine frei zu haben" (Männer waren ja die Jäger).
Weitere interessante Tidbits:
Aus einer Studie an Army Ranger Kandidaten:
"The only significant association between regional losses and initial fatness was a greater proportion of fat lost from the arms in the fattest Rangers. These data suggest a "fit fat" distribution in active young men in which fat remains in the arms and legs until extreme weight loss occurs and the metabolically more active abdominal fat approaches depletion." (Nindl et al., 1996)
Conclusion einer anderen Studie:
"A moderate weight loss resulting from 15 weeks of dietary energy restriction leads to an increased lipolytic catecholamine sensitivity, despite a preserved lipolytic hormonal capacity which is mainly reflected by both similar
basal lipolysis and hormone-sensitive lipase activity. The resulting higher efficiency in the regulation of subcutaneous adipocyte lipolysis after weight loss is partly mediated by increased b- and b2-adrenergic (combined with a higher badrenoceptor density) and decreased a2-adrenergic sensitivities (without any change in the a2-adrenoceptor number) in both men and women. These changes are more pronounced in the subcutaneous abdominal than in the femoral fat depot and suggest that a preferential fat mobilization from the major energy depot storage (i.e., the subcutaneous abdominal adipose region) occurs during dietary caloric restriction, in both genders." (Mauriège et al., 1999)
Ausschnitt der Conclusion einer weiteren Studie:
"Caloric restriction alone proportionally reduces subcutaneous fat more in peripheral than in central regions in obese women." (Wang, 2002)
VG, MarmorStein
Literatur:
- Mauriège P., Imbeault P., Langin D., Lacaille M., Alméras N., Tremblay A., Després J.P. (1999) Regional and gender variations in adipose tissue lipolysis in response to weight loss. Journal of Lipid Research Volume 40
- Nindl BC, Friedl KE, Marchitelli LJ, Shippee RL, Thomas CD, Patton JF. (1996). Regional fat placement in physically fit males and changes with weight loss. Med Sci Sports Exerc. Jul;28(7):786-93
- Wang J., Laferre`re B., Thornton J.C., Pierson R.N. Jr., Pi-Sunyer F.X. (2002). Regional Subcutaneous-Fat Loss Induced by Caloric Restriction in Obese Women. OBESITY RESEARCH Vol. 10 No. 9 September 2002